通学定期券・各種届出書類・証明書発行/Issuance of Various Official Documents and Certificates

・通学定期乗車券/Student Commuter Pass
・各種届出用紙/Notification Forms
・証明書交付申請/Application for certificates
・単位移行(対象:博士後期課程)/ Transfer of Credits(Doctor only)

通学定期乗車券/Student Commuter Pass

学割での通学定期券の購入にあたり、「通学定期乗車券購入証明書」の用紙が必要です。入学・進学時に物理教務でお渡ししています。
When purchasing a student commuter pass at student discount rate, you need a "Student Commuter Certificate". This certificate is handed to you  at the Physics Academic Affairs Office(PAAO) when you enroll or  a new academic year starts.

以下の手続は学務課学生支援チーム(理学部1号館2階275号室)まで。
For the following procedures contact the Student Support Team, Graduate School Office, Room 275, 2F, Faculty of Science Bldg.1
住所変更:
学務課学生支援チーム窓口で手続きが必要です。現在使用中の「通学定期乗車券購入証明書」を持参してください。
併せてUTASの住所情報も各自更新してください。
参考:保護者の住所変更はUTASから直接変更ができません。郵便番号、住所、保護者氏名、電話番号の4点を理学部学務課までお知らせください。
Change of Address:
Please bring your current "Student Commuter Pass" to the Student Support Team. 
Please update your new address on UTAS as well.
Ref:  The address of your parent cannot be changed in UTAS.  Please inform the Graduate School Office about the new postal code, address, name of the parent and telephone number.

柏・駒場の学生:
学務課学生支援チーム窓口にて「通学定期乗車券発行控(本郷)」と(柏)または(駒場)を交換してください。
Students of Kashiwa and Komaba Campus: 
A "Student Commuter Pass" for Hongo can be exchanged  with the one for Kashiwa and Komaba at the Student Support Team.

KEK、JAXAの学生:
学務課学生支援チーム窓口にて「通学証明書交付願」の発行をいたします。
For Students of KEK, JAXA:
The Student Support Team will issue a "Request for the Certificate of Enrollment".

「通学定期乗車券購入証明書」の紛失:
学務課学生支援チーム窓口に申し出てください。
If you lost your "Student Commuter Certificate" :
Please contact the Student Support Team.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

各種届出用紙/Notification Forms

・海外渡航申請書*
・休学届*、復学届
・在学期間延長届
・学生証再交付願**
・留学許可願 等
・Notice of Overseas Travel*
・Request for Leave of Absence*, Request for Resumption of Studies
・Notice of Extension of Enrollment Period
・Request for Re-issue of Student ID**
・Request for Approval to Study Abroad etc.

各種届出用紙は、以下からダウンロードできます。
Application forms can be downloaded.
学部学生用(for undergraduate students)
大学院生用(for graduate students)

In addition, international students must submit the following document for temporary return to your home country.
Please come to PAAO to get the seal of the head of the dept. and submit it to the ILO.
Application for Temporary Leave

*参照:休学の手続・海外渡航の手続(p8-10) /ref: Procedure for Leave of Absence, Procedure for Overseas Travel(p62-65)
大学院履修案内/Graduate School Course Information*
**再交付事由が紛失・盗難及びカード破損の場合は、再交付手数料が有料(2,000円 2020.8月現在)となります。
If the reason for re-issuance is lost, stolen, or damaged, the re-issuance fee will be charged (2,000 yen as of Aug.2020).

在学延長・退学・休学の手続き/ Notice for Extension of Enrollment Period, Withdrawal, Leave of Absence — 物理学科・物理学専攻/PAAO

↑このページの先頭へ/Go to Top page

証明書交付申請/Application for certificates

・成績証明書
・在学証明書
・卒業証明書 等
・ Transcript
・Certificate of Enrollment
・Certificate of Completion and so on.

詳細はこちら(理学部・理学系WEBページへ移動します)
See here for more information (the website of the Faculty of Science and Graduate School of Science)

↑このページの先頭へ/Go to Top page

博士後期課程の学生を対象とした単位移行/Transfer of Credits for Doctoral Students

単位移行(博士後期課程の学生)

修士課程で超過して取得した大学院科目の単位を博士課程取得単位として振り替えられるものです。 提出書類:単位移行届( xlsxpdf )と修士課程の成績証明書
提出先 :物理教務(理1号館208号室) 学内便、郵便、受け取りフォルダへの提出
※ 指導教員の押印が必要
  電子押印、自筆サインまたは押印済PDF可、押印サイン出来ない場合、教員との確認メールを添付
※ 成績証明書は自動発行機で発行してください PWを忘れた場合は、大学院担当(275号室)へ
※ 科目番号が不明な場合は、物理教務事務室で過去の便覧、履修案内にて確認可能です。

Transfer of Credits for Doctoral Students

Credits of graduate courses excessively earned during Master's program can be transferred to the Doctoral program.
Submission documents: transcript of the Master's program and Notification of Credit transfer
* Transcripts can be issued by the automatic issuing machine. (If you lost your password, please contact Graduate School Office (Room 275)).
* Please tell your academic supervisor in advance.
* The course codes can be checked in the School of Science Handbooks and Graduate School Course Information at the Physics Academic Affairs Office.
Submit to:Physics Academic Affairs Office (Room 208, Faculty of Science Bldg.1), via Campus mailing service, mail by Japan Post, or  Online Submission Box.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

  • このエントリーをはてなブックマークに追加