2024年度 理学系研究科 博士課程学生支援制度(理学系RA)募集について / Call for Rigakukei RA program 2024 秋入学、秋採用申請について
学生向けお知らせ 2024/09/13
Rigakukei RA_English Translation
博士課程学生支援制度(理学系RA)の委嘱者を募集します。
指導教員には申請について事前に相談し、申請書類を確認提出しておくこと。
2024年度_理学RA実施要項
(委嘱対象者)
学術研究業務を委嘱できる者は、理学系研究科の博士後期課程の学生とする。
ただし、休学者、国費留学生(台湾交流協力奨学金含)、日本学術振興会特別研究員(DC)、リーディング大学院プログラム及び国際卓越大学院教育プログラム(GSGC含)奨励金、次世代研究者挑戦的研究プログラム(SPRING)等受給者は応募できない。
(月額支給)
他からの経済的支援を受給している場合は、年間総額130万円以下を受給している学生とする。
110万円以下の学生は、月額5万円(正し、6月は研究活動準備のため、月額10万円)
120万円以下の学生は、月額4万円(正し、6月は研究活動準備のため、月額 8万円)
130万円以下の学生は、月額3万円(正し、6月は研究活動準備のため、月額 6万円)を支給する。
(委嘱期間)
前期2024年6月から開始とし2024年9月までの連続した4ヶ月間とする。
後期2024年10月から開始とし2025年2月までの連続した5ヶ月間とする。
なお、今年度の秋入学者の場合は、2024年10月1日から2025年3月31日までの6ヶ月
間とする。(原則として渡日していない外国人を対象外としない)
委嘱開始日は月の初日(1日)とする。
募集締切
2024年5月10日(金) 10月からの委嘱の締切は、9月25日(水)
提出書類
1.申請書、履歴書は、システムへの登録のみ
2、3の書類は、システムからデータを出力、必要事項を入力して受け取りフォルダにアップロード
または、紙に印刷して物理教務事務室(理学部1号館208号室)へ提出
4、の書類は、受け取りフォルダに画像データをアップロード
1.申請書、履歴書
初めてTAシステムを利用する方は、https://tara.adm.s.u-tokyo.ac.jpから「利用登録」を行い、利用登録の入力送信後、登録したメールアドレスに届く仮パスワードでログインしてください。
ログイン後、マイページ-「+TA/RAの申請」>理学系RA>
以下いずれかを選択し入力後、登録
4月入・進学者用 (物理)2024年度博士課程学生支援制度(理学系RA)6/1-2/28 / 物理学専攻在籍中の10月入学者用 (物理)2024年度博士課程学生支援制度(理学系RA)6/1-9/30 / 物理学専攻
今年度10月入学者用 (物理)2024年度博士課程学生支援制度(理学系RA)10/1-3/31 / 物理学専攻
在籍中の10月入学者用 (物理)2024年度博士課程学生支援制度(理学系RA)10/1-2/28 / 物理学専攻
2.給与の全額口座振込書
マイページ-「資料・様式」>「口座管理」から給与口座を登録
その後、>「給与の全額口座振替申出書」からPDFファイルを出力(押印不要)して提出
3.令和6年度 扶養控除等異動申告書
マイページ-「資料・様式」>「年末調整書類・新規募集書類」からPDFファイルを出力の上、入力(個人番号は入力不要、押印不要 )して受取フォルダへ提出
扶養控除等申告書を他機関へ提出している方は、「令和 6年分乙欄申告書」へ入力(押印不要)して受取フォルダへ提出
4.学生証のコピー
画像データを受取フォルダへアップロード
5.マイナンバー
東大にマイナンバーを提出したことのない方は提出が必要です。
以前に東大にマイナンバーを提出したことがある方は、改めて提出の必要はありません。
3点の書類を厳封の上、物理教務事務室(理学部1号館208号室)に提出
マイナンバー利用同意書
マイナンバーカードもしくはマイナンバー通知書の写し
学生証の写し
6.在留カード、パスポート、通帳(1ページ目)の写し(留学生のみ必要)
スキャンした書類を一つのPDFファイル(Zipファイル可)にまとめ、受け取りフォルダにアップロード。
在留カードの写し
パスポート(顔写真のページ)の写し
通帳の中1ページ目の写し
提出先:フォルダ
お問合せ先窓口
システムについて~理学部学務課教務チーム~
kyoumu.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
03-5841-4008
このページについてのお問い合わせは、物理教務事務室へ
gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
---
Please read through the application guideline and make sure you consult with your academic supervisor prior to application, such as sharing your documents.
2024年度_理学RA実施要項
[Eligible students]
Doctoral students of the Graduate School of Science
Those who are on the leave of absence, in the MEXT (including Japan-Taiwan Exchange Association), JSPS(DC), Leading, WINGS (including GSGC), and SPRING programs cannot apply.
[Payment amount]
It varies on how much you receive from other scholarship programs.
JPY50,000/m for those who earn less than JPY1.1 million/y (except JPY1 million for June as a preparation month)
JPY40,000/m for those who earn less than JPY1.2 million/y (except JPY80,000 for June as a preparation month)
JPY30,000/m for those who earn less than JPY1.3 million/y (except JPY60,000 for June as a preparation month)
[Delegation period]
First half: June - Sept 2024
Second half: Oct 2024 - Feb 2025
*Autumn enrolled students: 1 Oct 2024 - 31 Mar 2025 (limited to those who are physically in Japan)
*The starting date is the first day of each month.
Application deadlineFriday, 10 May 2024
(Wednesday, 25 Sept. 2024 for the second half and Oct-Mar delegation.)
Application documents
1) -> online registration only
2) & 3) documents -> download the formats, fill in and upload/submit it to PAAO.
4) -> upload only
1)Application Form and CV
Please register in the TA/RA System with your email address (avoid using gmail addresses), if you have not registered yet. An initial password will automatically sent to the registered address.
Login>My Page「+TA/RAの申請」>理学系RA
choose your category>personal information
April enrolled students: 01/06/2024-28/02/2025
Sents enrolled on or before October 2023: 01/06/2024-30/90/2024
Students enrolling in October 2024: 01/10/2024-31/03/2025
Students enrolled on or before October 2023: 01/10/2024-28/02/2025
2)Bank account information
マイページ-「資料・様式」>「口座管理」>register your bank account information
>create 「給与の全額口座振替申出書」 and upload/submit in PDF(no seal)
3) Application for (Change in) Exemption for Dependents of Employment Income Earner (FY2024( R6)
マイページ-「資料・様式」>fill in 「年末調整書類・新規募集書類」, no personal number nor seal required and upload/submit in PDF
in case you have submitted this format to other institution already, please fill in 「令和 6年分乙欄申告書」(no seal)
4)image of your student ID card
5)My Number information
If you have already declared your My Number before to UTokyo, it does not need to be submitted again.
Please submit the following three documents together in a sealed envelope.
Consent to use of your My Number
Copy of your My Number card or My Number notification
Copy of your student ID card
6)Residence Card, passport and bank note (International students only)
Please upload the following three images in one PDF file (or in a zip file).
Copy of your residence card
Copy of your passport with your picture
Copy of the first page of your bank note
Upload link: Reception box the title of the file should be “student ID number_name”.
<<Inquiries>>
About the TA/RA System
The Graduate School Office
kyoumu.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
03-5841-4008
About this website
PAAO
gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp