2024-2025 年度 東京大学大学院理学系研究科  修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)募集 11月22日締切/Call: AY2024-2025 UTokyo Graduate School of Science  Master’s student financial support program (Rigakukei(Master’s Excellence) RA) -due11/22

学生向けお知らせ 2024/11/05

Rigakukei RA_English Translation

東京大学大学院理学系研究科  修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)実施要項

(委嘱対象者)
・2024年4月に本研究科修士課程に入学し、在学する者で、博士進学を目指す者。
・2023年10月に本研究科修士課程に入学し、在学する者で、博士進学を目指す者。

日本学術振興会特別研究員-DC1に申請予定であることを条件とする。
ただし、休学者、国費留学生(台湾交流協会奨学金含)、国際卓越大学院教育プログラム奨励金等(GSGC含)受給者、他からの経済支援受給者のうち年間総額100万円を超えて受給している学生を除く。

2024-2025年度_理学修士卓越RA募集要項

(注意事項)
授業料免除やその他の奨学金、ティーチング・アシスタント(TA)、又はそれに相当する経済的支援を受けていても本制度に応募する事は差し支えない。

この場合、TA等経済支援を受けている制度名、支給機関、現在受給している金額又は受給予定の月額、予定されている受給期間を申請書の該当欄に正しく記載すること。これらの状況を考慮のうえ、各専攻において選考を行うので、記入には注意すること。なお、必要に応じて応募者本人あるいはその指導教員に詳細を問い合わせることがある。

2-1)中途で本制度の資格を喪失した場合、又は本人の都合で委嘱された研究業務を中止する場合は、速やかに申し出ること。

また、研究業務に対する進捗状況や態様に問題がある場合は、委嘱期間の途中で委嘱内容の変更又は委嘱の取り止めを行う場合がある。この場合も、卓越リサーチ・アシスタント研究業務終了報告書(様式2)を所属専攻事務室に速やかに提出すること。

2-2)委嘱されている者が日本学術振興会特別研究員-DC1に申請しなかった場合は中途で本制度の資格を喪失した場合に該当し、理学系研究科内の申請締切日の属する月までに研究業務を中止するので速やかに申し出ること。

3)卓越リサーチ・アシスタント研究業務単価(月額)は、税法上「給与所得」の取扱いとなるので、他に所得がある場合は、確定申告など所定の手続きを行うこと。

4)本制度以外のRA、TA等の所得があり、一定の年収を超える場合は、所得税法上の扶養控除を受けられないことや、親の健康保険の被扶養者から外れる場合があるので、注意すること。

(その他)本制度は、理学系研究科・理学部寄附金等運営委員会で決定した支出方針に基づき、個人・法人より本研究科へご支援いただいた寄附金・協賛金等を財源の一部として運営されている。

(申請方法及び申請書類と締切)
初めてTAシステムを利用する方は、修士卓越RA申請・口座登録等はWeb申請となります。
TARAシステムから利用登録を行ってください。
個人情報登録(口座登録他)後、の入力送信後、登録したメールアドレスに届く仮パスワードでログインしてください。(TA等で既にシステムを利用している場合は、すぐにTARAシステムにログインできます。)ユーザーIDとPWでTARAシステムにログインしてください。

申請書類
A)申請書
B)履歴書(本人署名、顔写真は不要)
C)学生証のコピー(ファイル名:東大太郎_学生証)
D)給与の口座振込申出書(TARAシステムからPDFで出力) (ファイル名:東大太郎_口座振込申出書)
E)令和6年分の扶養控除等異動申告書(印不要)
F)マイナンバーの書類1式(過去に東京大学に提出済みの場合は不要)

申請書類/提出方法

A)申請書・B)履歴書 →A)B)は TARAシステム入力により申請

マイページ-「+授業TA/RAの申請」から入り、RA:対象修士(卓越RA)を選択し、修士卓越RA申請書と履歴書の登録をお願いします。

4月入学者 2024-2025年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2025年1月~2026年2月) / 物理学専攻 2025.1.1 ~ 2026.2.28

10月入学者 2024-2025年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2025年1月~2025年8月) / 物理学専攻 2025.1.1 ~ 2025.8.31

※入学時期により登録の入り口が違いますのでご注意ください。

C)学生証のコピー

画像データを受取フォルダへアップロード

D)給与の全額口座振込書

マイページ-「資料・様式」>「口座管理」から給与口座を登録
その後、>「給与の全額口座振替申出書」からPDFファイルを出力(押印不要)して提出

E)令和6年度 扶養控除等異動申告書

マイページ-「資料・様式」>「年末調整書類・新規募集書類」からPDFファイルを出力の上、入力(個人番号は入力不要、押印不要 )して受取フォルダへ提出
扶養控除等申告書を他機関へ提出している方は、「令和 6年分乙欄申告書」へ入力(押印不要)して受取フォルダへ提出 ※扶養控除等申告書は、主たる給与支払者1か所にしか提出できません。

F)マイナンバー

3点の書類を厳封の上、物理教務事務室(理学部1号館208号室)に提出
マイナンバー利用同意書
マイナンバーカードもしくはマイナンバー通知書の写し
学生証の写し

G)在留カード、パスポート、通帳(1ページ目)の写し(留学生のみ必要)

スキャンした書類を一つのPDFファイル(Zipファイル可)にまとめ、受け取りフォルダにアップロード。
在留カードの写し
パスポート(顔写真のページ)の写し
通帳の中1ページ目の写し

→C)D)E)G)は 下記のURLへアップロードしてください。
修士卓越RAアップロード先

 

募集締切  2024年11月22日(金)

(委嘱者の決定の時期及び通知)
2024年12月以降に行う予定です。委嘱者には、研究業務委嘱通知書を交付します。

(単価(月額)の支給)
2025年1月から開始し、卓越リサーチ・アシスタント研究業務実施月の翌月に支払います。

(卓越リサーチ・アシスタント研究業務の報告)
委嘱された者は、2026年3月6日までに、卓越リサーチ・アシスタント研究業務終了報告書(様式2)https://tara.adm.s.u-tokyo.ac.jpを作成し、所属専攻事務室に提出すること。なお、2023年10月入学者は2025年9月5日(金)までに提出すること。

お問合せ先窓口
システムについて~理学部学務課教務チーム~
kyoumu.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
03-5841-4008

このページについてのお問い合わせは、物理教務事務室へ
gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp



Guideline
2024-2025年度_理学修士卓越RA募集要項 (in Japanese only)

<<Eligible students>>
-Those who were enrolled in the Master's course in April 2024 and are aiming to go on to the Doctoral course
・Those who were enrolled in the Master's course in October 2024 and are aiming to go on to the Doctoral course

Applicants must be planning to apply for the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Research Fellowship for Young Scientists (DC1).
However, this does not apply to students who are on a leave of absence, recipients of MEXT scholarships (including the Taiwan Exchange Association Scholarship),  Global Science Graduate Course (GSGC) grants, or recipients of financial support from other sources who receive more than 1 million JPY in total per year.

[Payment amount]
JPY40,000/m

[Delegation period]
Autumn enrolled students: 1 Jan 2025 - 31 Aug 2025
*The starting date is the first day of each month.

<<Notes>>
1) You may apply for this system even if you are receiving a tuition fee exemption, other scholarships, a teaching assistant (TA) payment, or other financial support.

In this case, please be sure to correctly enter the name of the program(s) you are receiving financial support from, the organisation, the amount you are currently receiving or the amount you are scheduled to receive each month, and the period you are scheduled to receive the support, in the relevant sections of the application form. Selection in the department will be carried out based on the information in the application form. If necessary, we may contact the applicant or their academic advisor for more details.

2-1) If you lose your eligibility for this program or if you stop the research work for personal reasons, please inform us immediately. If there are any problems with the progress or manner of the research, we may change the content or cancel the commission in the middle of the commission period. Even in this case, you must promptly submit the Research Work Completion Report (Form 2) to the office of the department to which you belong.

2-2) If you were appointed to the program but did not apply for the Japan Society for the Promotion of Science Research Fellowship for Young Scientists (DC1), it will be treated as a loss of eligibility before the end of the commission period. You need to report promptly before the DC1 application deadline of the Graduate School of Science.

3) The RA payment (monthly) is treated as ‘salary income’ for tax purposes. If you have other income, you must comply with the necessary procedures, such as filing a final tax return.

4) If you have income from other sources, such as RA or TA, and your annual income exceeds a certain amount, you may not be eligible for a tax exemption for dependents under the Income Tax Act, or you may be removed from your parent's health insurance as a dependent.

Other) This program is run by donations and sponsorship from individuals and corporations to the Graduate School of Science, based on the expenditure policy decided by the Graduate School of Science and Faculty of Science Donations Management Committee.

<<Application – documents, procedure and deadline>>
Required documents
A) application form
B) CV(with your signature, no photo required)
C) copy of your student ID card
D) PDF file of your bank account information (can be created from the system)
Title of the file:  “Name_bank”
E) Application for (Change in) Exemption for Dependents of Employment Income Earner (FY2024( R6)(no seal required)
F) My Number information (not required if you have submitted to UTokyo before)
G) copy of your residence card, passport and bank note(international students only)

Procedure
Please register in the TA/RA System with your email address (avoid gmail addresses), if you use it for the first time. An initial password will automatically be sent to the registered address after entering your personal information. If you have already registered before, please sign in with your current ID and PW.

(A) application form and (B) CV -> TA/RA System
Sign-in>My Page「+TA/RAの申請」>select the category according to your enrollment month
April enrollment↓
[4月入学者 2024-2025年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2025年1月~2026年2月) / 物理学専攻 2025.1.1 ~ 2026.2.28]

October enrollment↓
[10月入学者 2024-2025年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2025年1月~2025年8月) / 物理学専攻 2025.1.1 ~ 2025.8.31]

(C) copy of your student ID card -> upload to the reception box
(D) bank account information -> TA/RA System
マイページ-「資料・様式」>「口座管理」>register your bank account information>create 「給与の全額口座振替申出書」 and upload/submit in PDF(no seal/ title of the file “Name_bank”)
(E) Application for (Change in) Exemption for Dependents -> TA/RA System
マイページ-「資料・様式」>fill in 「年末調整書類・新規募集書類」, no personal number nor seal required and upload/submit in PDF
*This form can only be submitted to one institution you mainly worked at this year.
*in case you have submitted this format to another institution already, please fill in 「令和 6年分乙欄申告書」(no seal)
(F) Three kinds of My Number related documents -> submit directly to PAAO(#208, School of Science Bldg.1) in a sealed envelope
Consent to use of your My Number
Copy of your My Number card or My Number notification
Copy of your student ID card
(G) copy of your residence card, passport and the first page of bank note -> put in one file (ZIP file acceptable) and upload

Reception Box for (C)-(G) : “修士RA申請書類

Ddeadline
Friday, 22 November, 2024

<<Decision and notification>>
Decision is going to be announced in December or later. A commission notification will be issued to the appointee.

<<Payment of unit price(monthly) >>
The payment will be made in the following month of the research starting from January 2025.

<<Report>>
The appointee must submit a report on the work of the Research Assistant for Excellence (Form 2) https://tara.adm.s.u-tokyo.ac.jp/ and submit it to the office of their department by Friday, 6 March 2026.
Those who enrolled in October 2023 must submit the report by Friday, 5 September 2025.

<<Inquiries>>
About the TA/RA System
The Graduate School Office
kyoumu.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
03-5841-4008

About this website
PAAO
gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

関連リンク :
  • このエントリーをはてなブックマークに追加