2025年度 博士課程支援リサーチ・アシスタント(物理RA) について/ Call for Butsuri RA program 2025

学生向けお知らせ 2025/04/25

募集内容

理学系研究科物理学専攻での研究を推進するRAを募集します。
本制度は、物理学専攻に属する物理学教室および関連部局の予算の援助の下、実施しています。

募集対象 

2025年4月1日現在、物理学専攻 博士課程に在学している方

国際卓越大学院プログラム奨励金受給者、日本学術振興会特別研究員、国費留学生、
GSGC、SPRING GX、物性研RA、これらと同等またはそれ以上の給与奨学金を受給される場合は応募不可
高エネルギー加速器研究機構、宇宙科学研究所研究室所属の学生は応募ができません。
理学系研究科博士課程学生支援制度リサーチ・アシスタント(理学系RA) との重複が可能。

採用期間および給与 

採用期間 2025年6月1日 から 2026年3月31日 まで
月額支給 20,000円 (6月分は 40,000円)
休学中は給与は支給されません。

書類提出期限 

2025年5月14日(水)17:00

指導教員の推薦

申請には、指導教員の推薦が必要な為、指導教員が申請フォームへ登録する必要があります。
https://forms.office.com/r/iRwGmKxgPJ

手続き方法  

1)TARAシステムへの利用登録

RA申請・口座登録等は、TARAシステムからWeb申請となります。
初めてTAシステムを利用する方は、TARAシステムから「利用登録」を行い、利用登録の入力送信後、登録したメールアドレス(ただしフリーメール不可)に届く仮パスワードで改めてログインしてください。

昨年度以前にTARAシステムへ利用登録いただいた方へ

学年の変更

新年度の学年に変更してください。
変更方法:マイページ>「学生支援-基本情報の管理」>「学歴の確認・編集」

学生証番号の変更

学生証番号を新しいものに変更してください。
変更方法:マイページ>「学生支援-基本情報の管理」>「基本情報の確認編集」

2)RAの新規申請(申請書作成) システム登録のみ

ログイン後、マイページ‐[+TA/RAの新規申請]‐[物理RA]
以下、選択の上、リサーチ・アシスタント研究業務計画書の入力をしてください。

2025年度 物理学専攻博士課程支援リサーチ・アシスタント(物理RA)

3)給与の全額口座振込書    システム登録のみ

マイページ‐[資料・様式]‐[口座管理]から給与口座を登録
すでに登録されている方は、登録内容を確認してください。
登録内容に変更がある場合には、修正してください。

4)令和7年度 扶養控除等異動申告書   紙提出orアップロード

以下どちらかの書類の提出

扶養控除等異動申告書
他機関へ扶養控除等申告書を提出済の場合は、乙欄申告書
マイページ‐[資料・様式]‐[年末調整書類・新規募集書類]からPDFファイルを出力 
PDFファイルに直接入力または印刷し手書きも可。
個人番号は入力不要、押印不要。
提出先:物理教務(208号室)orアップロード先

5)学生証のコピー   紙提出orアップロード

画像データまたはコピー
提出先:物理教務(208号室)orアップロード先

表に[RA・専攻名・氏名・マイナンバー]と記載した封筒に以下の用紙を同封し封を閉じる
1.マイナンバー利用同意書兼届出書
2.マイナンバーカード表裏の写し
マイナンバーカードの無い方:マイナンバー通知カード及び顔写真付き身分証明書(学生証可)の写し
提出先:物理教務(208号室)

7)留学生が提出必要な書類   留学生のみ 紙提出orアップロード

1.在留カードの写し
2.パスポート(顔写真のページ)の写し
3.通帳の中1ページ目の写し
提出先:物理教務(208号室)orアップロード先 ファイル名:「学生証番号・氏名」とすること。

注意事項

本給与は税法上「給与所得」の取扱いとなり、他に所得がある場合は額によって確定申告が必要になることがあります。 また年間収入(1-12月)が一定額を超過すると、被扶養者からはずれて扶養者が扶養控除を受けられなくなる場合や、健康保険料を払うことになる場合があるのでご注意ください。なお、税金や保険に関してはご自身で確認してください。

選考方法

本プログラムにより設置する選考委員会において採用者の選考を行う。

採用者決定の時期と通知 

採用者の決定及び通知は、2025年6月中旬に申請書記載のメールアドレスへ通知します。

研究報告 

採用者は年度末2026年3月14日までに研究報告書を作成してください。
マイページー選択▼ー報告書の作成

お問い合わせ先

物理教務 
メール:gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp TEL: 03-5841-4221  開室時間 9:00-17:00


Eligibility

Those who are enrolled in the doctoral program of the Dept. of Physics as of 1 April 2025.
Those who are in the WINGS, JSPS, MEXT, GSGC, SPRING GX, ISSP RA or other programs with equivalent salary/scholarship cannot apply.
Students affiliated with the High Energy Accelerator Research Organization, or the Institute of Space and Astronautical Science cannot apply.

Salary is not paid during leave of absence.
Dual application for the Butsuri RA and Rigakukei RA is acceptable.

Appointment Period and Salary Amount

Period: 1 June, 2025 to 31 March, 2026
Amount: JPY 20,000/month (JPY 40,000 for June) 
Salary is not paid during leave of absence.

Application Deadline

17:00, Wednesday, 14 May 2025

Recommendation from academic supervisors

Application requires a recommendation from your supervisor. Please ask them to register on the following Forms.

https://forms.office.com/r/iRwGmKxgPJ

Application Procedure

1)Registration on the TARA system

All procedure, including the RA application and bank account registration, is conducted online on the TARA system. Those who use the system for the first time need to do user registration "利用登録". Free email addresses like gmail cannot be registered. Please use the initial password sent by the system by email to sign in. 

Those who have already registered on the TARA system

 

Update your year

Please update your school year of AY2025.
How to change: My Page>「学生支援-基本情報の管理」>「学歴の確認・編集」

Update your student ID number

Please update your student ID number to a new one. 
How to change: My Page>「学生支援-基本情報の管理」>「基本情報の確認編集」

2)Application Form and CV (online application only) 
Please register on the TARA System with your email address (avoid using gmail addresses), if you have not registered yet. An initial password will automatically be sent to the registered address.
Login>My Page「+TA/RAの申請」>理学系RA
choose your category>personal information

April enrolled students:01/06/2025-28/02/2026
Students enrolled on or before October 2024:   01/06/2025-25/09/2025

3)Bank account information  (online registration only) 
My Page >[資料・様式]>[口座管理]
Please check everything is correct if you have already registered.
Please amend if any change has to be made.

4) Application for (Change in) Exemption for Dependents of Employment Income Earner (FY2025( R7)  (submit or upload) 

Either one of the documents has to be submitted.

For 2025 Application for (Change in) Exemption for Dependents of Employment Income Earner
An application for Otsu(乙) column, in case you have already submitted to another institution.

Please download the PDF format. You may directly enter on it or print it out and write down. 
My Page>[資料・様式]>[年末調整書類・新規募集書類]
No individual number or seal required.
Submit to: PAAO (Room 208 School of Science Bldg.1) or upload

5)image of your student ID card (submit or upload) 
A photo image or a photocopy 
Submit to: PAAO (Room 208 School of Science Bldg.1) or upload

6)My Number information
If you have never submitted your My Number information to UTokyo, please submit the following three documents in a sealed, brown envelope (so that no one can see).
   Consent to use of your My Number
   Copy of your My Number card or My Number notification
   Copy of your student ID card

7)Residence Card, passport and bank note (International students only) (submit or upload) 
Please upload the following three images in one PDF file (or in a zip file).
   Copy of your residence card
   Copy of your passport with your picture
   Copy of the first page of your bank note
Submit to: PAAO (Room 208 School of Science Bldg.1) or upload
Upload link: Reception box the title of the file should be “student ID number_name”.

Notes

The salary is regarded as “earned income”. Therefore, if you have incomes from other sources, you may need to declare for income tax return depending on the total amount of your income. In case your total annual income (January to December) exceeds a certain amount, you may be excluded from the category of a dependent, or you may be asked to pay the health insurance premium. In any case, please check about the tax/insurance related matter carefully by yourself.

Selection Method

The selection shall be conducted by the Selection Committee established by this program.

Decision and Notification of Recruitment

The announcement will be made to all applicants in mid-June 2025. If you do not hear from us, please contact PAAO by email.

Research Report

Successful applicants have to submit a research report online by 14 March 2026.
My Page>[選択]>[報告書の作成]

Inquiries

Physics Academic Affairs Office (PAAO)
gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp 
03-5841-4221

関連リンク : 2025年度 教務室
  • このエントリーをはてなブックマークに追加