2025-2026 年度 修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA募集について/ AY2025-2026 Graduate School of Science Master’s student financial support program Rigakukei(Master’s Excellence) RA

学生向けお知らせ 2025/10/29

Rigakukei RA_English Translation

修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)の委嘱者を募集します。
2025-2026年度_理学修士卓越RA募集要項

(委嘱対象者)
・2024 年 10 月に本研究科修士課程に入学し、在学する者で、博士進学を目指す者。
・2025 年 4 月に本研究科修士課程に入学し、在学する者で、博士進学を目指す者。
日本学術振興会特別研究員-DC1 に申請予定であることを条件とする。
ただし、休学者、国費留学生(台湾交流協会奨学金含)、リーディング大学院及び国際卓越大学院教育
プログラム奨励金等(GSGC 含)受給者、他からの経済支援受給者のうち年間総額 100 万円を超えて受給している学生を除く。

(委嘱期間)
2024 年 10 月入学者は 2026 年 1 月から 2026 年 8 月までの連続した 8 ヶ月間とする。
2025 年 4 月入学者は 2026 年 1 月から 2027 年 2 月までの連続した 14 ヶ月間とする。
委嘱開始日は月の初日(1 日)とする。

(単価・募集人数)
月額 40,000 円、理学系全体で 35 名程度とする。

募集締切
2025 年11 月 21 日(金)

手続き方法

初めてTAシステムを利用する方は、修士卓越RA申請・口座登録等はWeb申請となります。
TARAシステムから利用登録を行ってください。
個人情報登録(口座登録他)後、の入力送信後、登録したメールアドレスに届く仮パスワードでログインしてください。(TA等で既にシステムを利用している場合は、すぐにTARAシステムにログインできます。)ユーザーIDとPWでTARAシステムにログインしてください。

1)TARAシステムへの利用登録

RA申請・口座登録等は、TARAシステムからWeb申請となります。
初めてTAシステムを利用する方は、TARAシステムから「利用登録」を行い、利用登録の入力送信後、登録したメールアドレス(ただしフリーメール不可)に届く仮パスワードで改めてログインしてください。

昨年度以前にTARAシステムへ利用登録いただいた方へ

学年の変更

新年度の学年に変更してください。
変更方法:マイページ>「学生支援-基本情報の管理」>「学歴の確認・編集」

学生証番号の変更

学生証番号を新しいものに変更してください。
変更方法:マイページ>「学生支援-基本情報の管理」>「基本情報の確認編集」

2)RAの新規申請(申請書作成) システム登録のみ

ログイン後、マイページ‐[+TA/RAの新規申請]‐[修士卓越RA]
以下、どちらかを選択の上、内容の入力をしてください。

2025-2026年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2026年1月~2027年2月)

2025-2026年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2026年1月~2026年8月)

3)給与の全額口座振込書    システム登録のみ

マイページ‐[資料・様式]‐[口座管理]から給与口座を登録
すでに登録されている方は、登録内容を確認してください。
登録内容に変更がある場合には、修正してください。

4)扶養控除等異動申告書   紙提出orアップロード

以下どちらかの書類の提出

扶養控除等異動申告書
他機関へ扶養控除等申告書を提出済の場合は、乙欄申告書

マイページ‐[資料・様式]‐[年末調整書類・新規募集書類]からPDFファイルを出力
PDFファイルに直接入力または印刷し手書きも可。
個人番号は入力不要、押印不要。
提出先:物理教務(208号室)orアップロード先

5)学生証のコピー   紙提出orアップロード

画像データまたはコピー
提出先:物理教務(208号室)orアップロード先

表に[RA・専攻名・氏名・マイナンバー]と記載した封筒に以下の用紙を同封し封を閉じる
1.マイナンバー利用同意書兼届出書
2.マイナンバーカード表裏の写し
マイナンバーカードの無い方:マイナンバー通知カード及び顔写真付き身分証明書(学生証可)の写し

提出先:物理教務(208号室)

7)留学生が提出必要な書類  留学生のみ 紙提出orアップロード

1.在留カードの写し
2.パスポート(顔写真のページ)の写し
3.通帳の中1ページ目の写し
提出先:物理教務(208号室)orアップロード先 ファイル名:「学生証番号・氏名」とすること。


システムに関する問い合わせ先:理学系研究科等学務課教務チーム教務担当
メール:kyoumu.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp TEL:03-5841-4008
その他 お問い合わせ先:物理教務事務室
メール:gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp TEL: 03-5841-4221  開室時間 9:00-17:00



Guideline
2025-2026年度_理学修士卓越RA募集要項 (in Japanese only)

<<Eligible students>>
-Those who were enrolled in the Master's course in October 2024 and are aiming to go on to the Doctoral course
-Those who were enrolled in the Master's course in April 2025 and are aiming to go on to the Doctoral course

Applicants must be planning to apply for the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Research Fellowship for Young Scientists (DC1).

However, those who are on a leave of absence, recipients of MEXT scholarships (including the Taiwan Exchange Association Scholarship),  Global Science Graduate Course (GSGC) grants, or recipients of financial support from other sources who receive more than 1 million JPY in total per year, cannot apply.

[Payment amount + Number of positions]
JPY40,000/m
appox. 35 students in the Graduate School of Science

[Delegation period]
October-2024 enrolled students: 1 Jan 2026 - 31 Aug 2026 (8 months)
April-2025 enrolled students: 1 Jan 2026 - 28 February 2027 (14 months)
*The starting date is the first day of each month.

<<Notes>>
1) You may apply for this system even if you are receiving a tuition fee exemption, other scholarships, a teaching assistant (TA) payment, or other financial support.

In this case, please be sure to correctly enter the name of the program(s) you are receiving financial support from, the organisation, the amount you are currently receiving or the amount you are scheduled to receive each month, and the period you are scheduled to receive the support, in the relevant sections of the application form. Selection in the department will be carried out based on the information in the application form. If necessary, we may contact the applicant or their academic advisor for more details.

2-1) If you lose your eligibility for this program or if you stop the research work for personal reasons, please inform us immediately. If there are any problems with the progress or manner of the research, we may change the content or cancel the commission in the middle of the commission period. Even in this case, you must promptly submit the Research Work Completion Report (Form 2) to the office of the department to which you belong.

2-2) If you were appointed to the program but did not apply for the Japan Society for the Promotion of Science Research Fellowship for Young Scientists (DC1), it will be treated as a loss of eligibility before the end of the commission period. You need to report promptly before the DC1 application deadline of the Graduate School of Science.

3) The RA payment (monthly) is treated as ‘salary income’ for tax purposes. If you have other income, you must comply with the necessary procedures, such as filing a final tax return.

4) If you have income from other sources, such as RA or TA, and your annual income exceeds a certain amount, you may not be eligible for a tax exemption for dependents under the Income Tax Act, or you may be removed from your parent's health insurance as a dependent.

Other) This program is run by donations and sponsorship from individuals and corporations to the Graduate School of Science, based on the expenditure policy decided by the Graduate School of Science and Faculty of Science Donations Management Committee.

<<Application – documents, procedure and deadline>>
Required documents
A) application form
B) CV(with your signature, no photo required)
C) copy of your student ID card
D) PDF file of your bank account information (can be created from the system)
Title of the file:  “Name_bank”
E) Application for (Change in) Exemption for Dependents of Employment Income Earner (FY2025( R7)(no seal required)
F) My Number information (not required if you have submitted to UTokyo before)
G) copy of your residence card, passport and bank note(international students only)

Procedure
Please register in the TA/RA System with your email address (avoid gmail addresses), if you use it for the first time. An initial password will automatically be sent to the registered address after entering your personal information. If you have already registered before, please sign in with your current ID and PW.

(A) application form and (B) CV -> TA/RA System
Sign-in>My Page「+TA/RAの申請」>select the category according to your enrollment month
April enrollment↓
2025-2026年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2026年1月~2027年2月)

October enrollment↓
2025-2026年度 東京大学大学院理学系研究科修士課程学生支援制度(理学系(修士卓越)RA)-物理(2026年1月~2026年8月)

(C) copy of your student ID card -> upload to the reception box
(D) bank account information -> TA/RA System
マイページ-「資料・様式」>「口座管理」>register your bank account information>create 「給与の全額口座振替申出書」 and upload/submit in PDF(no seal/ title of the file “Name_bank”)
(E) Application for (Change in) Exemption for Dependents -> TA/RA System
マイページ-「資料・様式」>fill in 「年末調整書類・新規募集書類」, no personal number nor seal required and upload/submit in PDF
*This form can only be submitted to one institution you mainly worked at this year.
*in case you have submitted this format to another institution already, please fill in 「令和 6年分乙欄申告書」(no seal)
(F) Three kinds of My Number related documents -> submit directly to PAAO(#208, School of Science Bldg.1) in a sealed envelope
Consent to use of your My Number
Copy of your My Number card or My Number notification
Copy of your student ID card
(G) copy of your residence card, passport and the first page of bank note -> put in one file (ZIP file acceptable) and upload

Reception Box for (C)-(G) : “修士RA申請書類

Ddeadline
Friday, 21 November, 2025

<<Selection>>
Applicants will be screened by the Evaluation Committees in the Dept.

<<Decision and notification>>
Decision is going to be announced in December or later. A commission notification will be issued to the appointee.

<<Payment of unit price(monthly) >>
The payment will be made in the following month of the research starting from January 2026

<<Report>>
The appointee must submit a report on the work of the Research Assistant for Excellence (Form 2) https://tara.adm.s.u-tokyo.ac.jp/ and submit it to the office of their department by Friday, 5 March 2027.
Those who enrolled in October 2024 must submit the report by Friday, 4 September 2026.

<<Inquiries>>
About the TA/RA System
The Graduate School Office
kyoumu.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
03-5841-4008

About this website
PAAO
gakumu-phys.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp

関連リンク :
  • このエントリーをはてなブックマークに追加