令和3年3月博士課程修了/ for completing Doctor's Degree in March 2021

この情報は2021年3月19日に修了を目指す学生用です
The following information is for students who wish to complete your degree on 19 March, 2021.

対象者/Eligibility
学位申請者≪課程博士≫の手引き/Submission guidelines for diploma applicants update;2020/10/14
論文の本文を書く言語の選択/The language of your dissertation (Japanese / English)
理学系研究科の論文提出期間/Submission period for dissertations to the GSS
  論文受付予約システムURL/Reservation System Address of Doctoral Dissertation Reception update;2020/11/30
  * 学位記記載事項確認/Confirmation of the "Diploma Registration Certificate"
  * 「進路状況調査」への回答/"Exit Survey of Post-Graduation Plans" update2020/12/14
理学系研究科受付後、物理学専攻締切/The deadline for the Dept. of Physics comes after the reception at the GSS
博士論文審査会 発表スケジュール/Dissertation defense committee schedule update;2020/12/14
【重要】物理学専攻論文審査会のオンライン開催/Physics defense by remotely, online update;2021/1/4
論文の審査に合格した方へ/ For students whose dissertation passed the defense
学位記授与式/ Commencement ceremony
 * 「理学系研究科学位記伝達式の開催」通知/"The ceremony for the GSS commencement"  update;2021/3/1
参考/Reference

対象者/Eligibility

博士後期課程の学生(平成30年4月1日以前の入進学者)で、令和3年3月19日付修了予定者
Doctoral students who were enrolled before April 1, 2018 and are scheduled to complete their degree on March 19, 2021.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

学位申請者≪課程博士≫の手引き/Submission guidelines for diploma applicants

メール送信日時:2020/10/14 (Wed.) 11:36
手引きと指定様式の電子ファイルを博士3年生を対象に送りました
届いていない方は物理教務までお問い合わせください。

注意
・英文の様式は、同意承諾書のみです。論文関係の書類は該当する和文様式を使用してください。

Emailed on;2020/10/14 (Wed.) 11:36
The guidelines and electronic files of specific formats were sent to the students in the 3rd year of doctoral program by email.
If any of you have not received it yet, please contact the Physics Academic Affairs Office.

Note:
-Only the "Letter of Consent and Acceptance" format is available in English. For others, use Japanese formats.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

論文の本文を書く言語の選択/The language of your dissertation (Japanese / English)

締切:10月14日(水)23時59まで
UTASのアンケート機能から登録をしてください。
指導教員と決めた論文題目に基づく本文を日本語で書く場合のみ、アンケートにお答えください。
・本文を日本語で書く場合:URLに必要情報を入力し、送信してください。(必要情報:学籍番号、氏名)
・本文を英語で書く場合:手続きは不要です。

Deadline:October 14 (Wed.)
Register from the enquete function of UTAS.
After you discuss with your academic supervisor and if your dissertation is going to be written in Japanese, please send us your information from the enquete.
-text in Japanese: enter your student ID number and name in the URL
-text in English: no application nor registration is necessary

↑このページの先頭へ/Go to Top page

理学系研究科の論文提出期間/Submission period for dissertations to the GSS

理学系HPへ
提出期間 12月21日(月)~12月23日(水)まで【締切厳守】要事前予約
受付時間 午前9:30~11:30/午後1:30~4:30
論文表紙及び全ての書類において、論文題目の記載を完全一致(半角全角、記号、スペース、下付き/上付き数字、和訳等含む)させてください。
期間中に論文提出できない場合は3月修了ができません。
審査委員会を解散する必要があるため、指導教員が物理教務へメールにてご連絡ください。
事前予約システムは12月1日(火)より開始予定です。

To the GSS HP
Submission period: December 21 (Mon.) - December 23 (Wed.), 2020 (no later than the deadline) reservation is necessary
Office hour: AM9:30 - 11:30 / PM13:30 - 16:30
-Please make sure that the title of your dissertation is spelled perfectly coincide (including single-and double-byte characters, marks, spacing, superscripts, and subscripts) on the cover and all other related documents.
-Students who failed to submit their dissertation during the period cannot complete in March.
-Please make sure that the academic supervisor informs the Physics Academic Affairs Office to disban the defense committee by e-mail.

The reservation system will start on 1 December (Tue.).

↑このページの先頭へ/Go to Top page

論文受付予約システムURL/Reservation System Address of Doctoral Dissertation Reception

論文の事前予約URL
12月1日(火)午前10時より受付開始
予約方法(pdfファイル)
※ 受付会場は285講義室に変更となりました。
※ 論文申請期間中に発熱や濃厚接触者として認定されたことにより自宅待機となった場合の対応は、理学系研究科の大学院担当へご相談ください。

Reservation URL for submission
The system opens at 10:00, December 1 (Tue.).
Instruction for reservation(pdf file)
  * Place of submission has changed to the room #285.
  * In case you had to stay at home because you had fever or became one of close contacts, please contact the Graduate School Office.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

* 学位記記載事項確認/Confirmation of the "Diploma Registration Certificate"

理学系研究科への論文提出受付の時に確認します。
You check it when you submit your dissertation to the Graduate School of Science.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

* 「進路状況調査」への回答/"Exit Survey of Post-Graduation Plans"

締切:2021年1月29日(金)まで
提出先:物理教務事務室またはオンライン
webにアップロードする場合、ファイル名は次のように作成してください。
例) 35197001_本郷太郎_進路状況調査
以下、画像のフローチャートで確認ください

詳細は画像のリンク先で確認してください

Deadline: January 29(Fri.), 2021
Format: download from the website (word / PDF)
Submit to: PAAO or upload to a designated URL
When you upload your file, put the title of the file as follows.
e.g.) 35197001_TaroHongo_exitsurvey

↑このページの先頭へ/Go to Top page

理学系研究科受付後、物理学専攻締切/The deadline for the Dept. of Physics comes after the reception at the GSS

物理教務へ「指導教員による博士論文確認書」提出:12月24日(木)
→学生は論文提出後に物理教務に立ち寄ります。
そのため、指導教員が本用紙を学生にお預けして提出することでも構いません。(フォームは先生がお持ちです)
※指導教員がpdfファイルにてオンラインで提出することも可能です。
原紙かpdfかご希望されるもので提出をしてください(2020/12/10追記)

主査・副査への論文提出期限:12月25日(金)
主査による物理教務への受領確認:12月27日(日)23:59まで
※ 主査、副査へ論文をお渡しするにあたり、事前に連絡を取り、どのような方法での受け取りを希望されるのか確認してください。

The deadline to submit of the "Confirmation of the doctoral dissertation by the academic supervisor" to the Physics Academic Affairs Office: December 24 (Thu.)
→Students come to the Physics Academic Affairs Office after dissertation submission. Thus, your academic supervisors may give you the Confirmation sheet to submit to us on behalf.
(Your academic supervisor has the format.)
*In case academic supervisor submit the Confirmation electronically is also acceptable. 2020/12/10

Submission deadline to the Chair committee and Vice committees: December 25 (Fri.).
Receipt confirmation by the Chair committee to the Physics Academic Affairs Office: 23:59, December 27 (Sun.).
※ Please contact the Chair and Vice committees in advance and ask how they would like to receive your dissertation.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

博士論文審査会 発表スケジュール/Dissertation defense committee schedule

スケジュールは12月中旬にお知らせ予定/The schedule will be informed around mid-December.
*審査期間(予定):1月5日(火)~1月27日(水) / Defense period (TBF) : January 5 (Tue.) ~ January 27 (Wed.), 2021
こちらから確認をしてください See the link here

コロナウイルス感染拡大防止の観点から、オンラインで審査会をおこなうこともあります。
参加希望をする方は、物理教務事務室まで参加希望審査会の発表者(学位申請者)とその主査、所属、氏名、をお知らせください。
参加にあたり学位論文審査の進行を妨げる行為をした場合は退出をお願いすることがあります。

発表審査会の時間は2時間以内が目安です。
2時間の内訳
口頭による論文内容の説明:約40分
主査の司会による公開質疑応答:約20分
非公開の審査:~60分

発表者へ
・対面審査を行う前提でセミナー室を確保しております。 コロナウイルス感染拡大の観点よりオンラインによる審査を可能としているため、 希望する場合は個別に主査に事前に申し出ること。
・論文題目、発表日時を確認してください。 論文題目の変更(半角全角、記号、スペース、下付き/上付き数字、和訳等含む)がある場合は『題目変更届』の提出が必要です。
なお『題目変更届』は教員が持っております。
・各自、事前に会場設備(プロジェクター等)の動作確認をすること
・会場が理学部1号館のセミナー室(414・431・512等)である場合は鍵の借用が必要です。 担当:物理事務室(理1-234号室)

As a preventive measure against COVID-19, your defense may be carried out online.
If you would like to observe a defense, please advise PAAO your name, affiliation, and the name of the presenter(applicant) you would like to observe.
Disturbing manner during the defense is subject to exit.

A defense committee is scheduled to be about two hours.
Breakdown of two hours;
Presentation by the author student: about 40 min
Questions and answers: about 20 min
Closed-door discussion: ~60 min

For presenters;
-A seminar room is reserved, on the assumption that a defense in person is going to take place. Thus, you have to request the Chair for an online defense in advance if you wish, since online defense is allowed only as a precautionary measure against COVID-19.
-Please check the title of your thesis and the presentation date. If there is any change on the title (including single-byte/double-byte, marks, spaces, subscript/superscript numbers and the Japanese translation), a "Title Change Form" must be submitted. Your academic supervisor has the form.
-Test the equipment such as projectors in the venue in advance if they work properly.
-In case the venue is located in Room 414, 431 and 512 in Faculty of Science Bldg. 1, the key of the rooms must be picked up from Physics General Office (JIMU) in Room 234.

↑このページの先頭へ/Go to Top page

【重要】物理学専攻論文審査会のオンライン開催/Physics defense by remotely, online

sent on 2021/01/04 (月) 14:10
Please refer to the below for English translation.
物理学専攻教員各位
物理学専攻 修士・博士学位論文申請者各位

政府の緊急事態宣言の発令が検討されていることに基づき、2021年3月修了の審査会は次のとおり対応してください。

・1月12日(火)以後に開催を予定する審査会は全てオンラインで開催してください。

・1月8日(金)までに開催を予定する審査会はオンラインでの開催を検討してください。
(検討の結果、オンラインでの審査に変更する場合は物理教務までお知らせください。)

【オンライン審査会について】
・オンライン審査会のURLは主査が設定をしてください。
・主査は副査、指導教員、学生などの関係者にURLを周知してください。
(物理教務へのURLの連絡は不要です。外部から問い合わせがありました際に主査に連絡します)
・発表は原則公開とするため、オンラインで開催する場合の審査会のURLは見学者から問い合わせがあった場合には公開が求められます。
・審査には十分な時間をかけてください。

物理専攻長・物理学専攻主任

Dear staff of Department of physics,
Master and doctor student March 2021 completion

On basis of the COVID-19 emergency declaration, Master and Doctoral defense by the department of physics is held as follows.

Regarding the defense date after January 12(Tue.), all defense is held remotely , online defense, only.

Regarding the defense date before January 8 (Fri.), please consider by remotely, online defense, during the defense committee members.
Consideration of the way of defense, please inform us in case of the defense remotely.

Regarding Online defense
-The meeting channel for an online defense is prepared by the Chair.
-Please inform all the related staffs including the Vice committees, the academic supervisor and the student of the URL PAAO contact the chief in case outsider contacts us to observe.
In other words, there is no need to reply the defense URL to PAAO before we contact you.
-Since presentation is open public in principle, the URL of defenses will be announced to those who requested to observe.
- Defense requires to take enough time even though online.

Chair of the department/Department chief

↑このページの先頭へ/Go to Top page

論文の審査に合格した方へ/ For students whose dissertation passed the defense

締切:令和3年2月24日(水)16時(予定)
・論文の本製本の提出
・電子データの提出(link

<上のリンク先にアップするファィル>
全員:論文の内容の要旨・論文の全文PDF
該当者のみ:論文の要約公表版(部分公表版)PDF

<電子データのファイル名の作成方法>
ファイル名は以下のようにしてください。
例:論文の内容の要旨の場合、『学籍番号氏名要旨』と作成する
ファイル名の例) 35157001_本郷太郎_要旨.pdf

Deadline:16:00 pm, February 24 (Wed.), 2021 (TBF)
-Submission of the dissertation in full binding
-Link: submission of electronic data

<Files to upload>
All students: summery of the dissertation , the whole dissertation in PDF format
Only corresponding students: summery version (partial publication) of the dissertation

<Electronic File Titles>
Please name the titles as follows.
Summery of the dissertation: students ID number_your name_summery
E.g.) 35157001_HongoTaro_summery.pdf

↑このページの先頭へ/Go to Top page

学位記授与式/ Commencement ceremony

学位授与日:令和3年3月19日(金)
東京大学 学位記授与式

Commencement date: Friday, 19 March, 2021
The University of Tokyo Diploma Presentation Ceremony (in Japanese only)

↑このページの先頭へ/Go to Top page

* 「理学系研究科学位記伝達式の開催」通知/"The ceremony for the GSS commencement"

* 学生証を回収します。ご持参ください。
* 詳細は決まり次第、掲載します。→2021/3/1更新
*All student ID cards will be collected. Please make sure to bring your student ID card with you.
*The details will be informed as fixed.→2021/3/1 update

※3月11日(木)正午までに大学院担当へ回答願います。
返信先:daigakuin.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
メール件名:学位記伝達式の出欠_学籍番号・学生氏名
**************
令和3年3月19日開催の学位記伝達式に
□ 出席 します。
□ 欠席 します。
物理学専攻
学籍番号
氏名
(※欠席の場合は学位記を書留郵送で送付しますので送付先を記載してください。)
〒 
住所
**************

理学系研究科学位記伝達式の開催について(通知)

過日申請のあった博士(理学)の学位請求論文については、審査の結果、令和3年3月19日付けで博士(理学)の 学位を授与することと決定しましたので、お知らせします。
ついては、下記のとおり学位記伝達式が行われますので、ご案内いたします。 
       記
日時 : 令和3年3月19日(月) 午後1時00分~
場所 : 理学部1号館中央棟2階小柴ホール
注)10分 前までに受付を済ませ、指示に従い着席して下さい。
席の指定は出席の回答のあった方のみとなります。
COVID-19感染拡大防止の観点からマスクの着用をお願いします。
ご家族の学位記伝達式の参加はできません。
ご家族のキャンパスへのご来学についてはご遠慮いただきますようお願いします。
※参考:令和2年度 東京大学学位記授与式・卒業式について
http://www.u-tokyo.ac.jp/gen01/h15_04_j.html

※Please confirm your participation with us by March 11, 2021 (Thursday) 12:00pm
Mail to daigakuin.s@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
Mail title:学位記伝達式の出欠_student ID number and Student name

***********************************
The Ceremony for the GSS commencement - on March 19, 2021
□ Attending
□ Not Attending
Department Physics
Student ID number
Name
(*If you will not be attending the commencement, please fill in delivery address to receive your diploma by registered mail.)

address
Country
Tel
***********************************

The Ceremony for the GSS commencement - March 2021 (Notice)

You are cordially invited to The Ceremony for the GSS commencement -March 2021 as Doctoral degree is conferred as a result of the screening of our doctoral dissertation.

Date/Time : March 19 2021, Monday 13:00~ 
Venue  : Faculty of Science Bldg 1, Area C, 2F Koshiba Hall

Note: Seats will only be assigned to those that has confirmed their participation.
On the day of the commencement ceremony, attendees must register and be in their assigned seats by 12:50.
Please wear a mask in the venue to prevent the spread of the COVID-19 infection.
Only doctoral students (who have completed all requirements) are eligible to participate in the commencement.
For family members of students we would like to ask that you refrain from visiting campus.

※ The University of Tokyo 2020 Diploma Presentation/Commencement Ceremony.
http://www.u-tokyo.ac.jp/gen01/h15_04_j.html

↑このページの先頭へ/Go to Top page

参考/Reference

* 修了式における式服(アカデミックガウン)
式服の概要及び着用方法等(大学ウェブサイト)
レンタル・購入手続及び詳細等(東大生協ウェブサイト)
〔レンタル・購入手続に関する問い合わせ先〕
東大生協本郷第二購買部

令和2年3月博士課程修了/ for completing Doctor's Degree in March 2019

* Academic gown for University's ceremony
Outline and how-to dress academic gowns (UT website)
Rental/Purchase procedure (UT co-op website)
〔Contact Information〕
UTokyo co-op store No.2 (Hongo)

↑このページの先頭へ/Go to Top page

←博士論文のページへ戻る/Go back to the page of doctoral dissertation

  • このエントリーをはてなブックマークに追加